julbocken i Gävle ♥

Efter att ha haft planer på julskyltning och julmarknad idag men som ställdes in på grund av stormen som just nu drar in över Skåne så har jag istället kollat på tv och läst olika artiklar som berättat om andra platser och deras julmarknader. En av de mest kända måste vara invigningen av Julbocken i Gävle och jag var nyss inne och kollade på deras webbkamera - än brinner den inte kan jag intyga. Fast det beror kanske också på att den är genomblöt. Tydligen har det regnat en massa även i Gävle idag.
Men denna omtalade bock har, som många vet, inte alltid fått stå orörd. Många år har den eldats upp och ibland har man frågat sig om det är själva eldningen eller själva bocken som ska ses som tradition?
Själv tycker jag att det är dumt att elda upp en så stor och pampig julbock som också fungerar som symbol för staden. Om jag räknat rätt, så har bocken eldats upp 22 gånger sedan första gången den sattes upp 1966. Och vissa år har man satt fyr på den flera gånger (då en ny upprättats i den brändas plats). En ganska galen tradition som bidragit till att olika hemsidor på nätet idag har odds kring om den får stå eller ej, och hur lång tid det tar innan någon sätter eld på bocken... Vad säger ni om Gävlebocken? Och eldningarna?


På hemisdan merjuligalve.se hittar du webcameran som visar livebilder på bocken.
Klicka här för att titta själv.

Läs gärna mer om bockens invigning här:
http://gd.se/nyheter/gavle/1.4142229-blot-bock-invigdes




Kommentarer
Postat av: Emelie - Emelies Christmas

Kul att man kan följa bocken via en webbkamera :P

2011-11-27 @ 22:09:22
URL: http://emelieschristmas.blogg.se/
Postat av: Therese Karlstadjul

Jag ser ingen poäng med att elda upp den, tycker att det är rätt barnsligt. Den är fin som den är. :)

Sv: Ja, det har varit en riktigt mysig helg. Alla har olika stil på sina bloggar, din är fin som den är nu. Jag saknar också havet, men har i alla fall Vänern här så det är gött. :)

Haha det är lugnt, man tänker ju oftast inte på andras matvanor direkt. :)

2011-11-27 @ 22:51:03
URL: http://goteborgsjul.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0