vinterstorm? ♥

Fy vad det blåser ute idag! Det blev inte mycket gjort utomhus hos mamma alls, det blåste på tok för mycket. Tråkigt, men förhoppningsvis har stormen dragit över tills imorgon. Blev inte jätte långvarig hos mamma heller eftersom vi båda insåg att det bästa nog var att jag körde hem innan det blev mörkt, jag har trots allt ungefär 2 mil att göra och i denna stormen gäller det att hålla hårt i ratten...

Men trots storm hade vi en mysig adventsstund inomhus hos mamma. Fika och lite fix. Vi gjorde också planer inför jul - julmat och julbak. Det blir som följer: vårt årliga stora julbak blir lördagen den 10 december. Då ska det bakas, mycket! Har skrivit en lång lista med pepparkakor, lussebullar, knäck, kola, ischoklad och en massa annat gott julgodis. Längtar tills det blir dags för bakdag med mamma :)

Gällande julfirandet så blir det lillejulafton hemma hos mig med mys och mat och Bingolotto. Julafton blir som vanligt hemma hos mormor med mammas släkt och annandagen blir hemma hos mamma med pappas släkt. På julafton är jag ansvarig för köttbullar (oväntat va? :P) med rödbetssallad och Janssonsfrestelse, både med och utan ansjovis. Dessutom ska jag göra min goda paté med lammfärs och cumberlandssås. Och givetvis gröten. Resten av julbordet står övriga släkten för.
Vi delar upp det på fyra familjer - vi (jag mamma och lillebror), moster (och hennes två barn), morbror (och hans fru) och mormor. Jag tror det blir världens mysigaste julafton precis som alltid. Trots att vi inte är lika många som vi brukar i år. Några kusiner som firar på annat håll. Och pappa kommer vara så himla saknad, det är klart, men jag tror det blir bra ändå. Vi saknar ju pappa varje dag... ♥
Hur gör ni kring julafton och maten? Delar ni också upp det eller gör någon allting? Berätta! :)


Nötknäpparen - filmboden.se

Nu ska jag sätta mig i soffan med en stor kopp te och kolla på film. Senare ikväll kommer Love Actually på TV3 och innan dess tänkte jag hinna med den teckade "Nötknäpparen och muskungen" - en av mina absoluta favoritfilmer när det gäller julfilm. Jag minns att jag älskade den redan som barn och att SVT brukade visa filmen på tv någon gång mellan jul och nyår när jag var liten och jag satt alltid bänkad i soffan. Det finns också en ny version av denna tecknade film som heter Barbie i Nötknäpparen, fast jag tycker inte riktigt att det är samma känsla i den som i orginalet. Fast båda två är värda att se!
Hoppas ni har en härlig kväll :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0