årets viktigaste julklappar ♥

Att göra en osjälvisk gärning kan vara det finaste som finns.
Att istället för att köpa dyra materiella saker som kanske uppskattas av mottagaren för stunden så kan man ge bort en symbolisk sak som i sin tur betyder otroligt mycket för någon annan. Jag pratar om att kanske ge bort en get till en familj i Afrika eller pennor och block till en skola i Pakistan. Eller varför inte köpa ett stödmedlemskap i Ung Cancer till dina nära och kära, eller skänk pengar till Cancerfonden i någon annans namn. Man kan också, via Barncancerfonden, skicka en God Jul-tårta till vänner eller kollegor. Ja det finns hur många alternativ som helst. Och alla gör skillnad för någon annan, och ger både dig och den du köper gåvan till värme i hjärtat. Man mår bra av att göra en god gärning!
Här är några förslag på hemsidor där du kan beställa denna typ av julklappar:

UNICEF - ge bort allt från vaccinationsdoser till barn i behov av dem till näringspulver, myggnät eller skolmaterial. Och mycket mer.
ActionAid - ge bort en get till en familj i Mocambique, en fotboll, en vattenpump eller betala för någons skolgång för ett helt år. Och mycket mer.
Ung Cancer - ge bort ett stödmedlemskap eller något snyggt från webshoppen; "fuckcancer"-pin, tröjor, mössor, cd-skiva eller tygpåse till exempel. Du kan också skänka pengar direkt till organisationen.
Cancerfonden - ge bort rikslotter i julklapp till någon du har kär, eller skänk en gåva direkt till Cancerfonden. Du kan också starta en egen insamling i ditt/någon annans namn.
Barnfonden - ge bort leksaker till barn i Gambia eller en gris till en familj i Indonesien. Du kan också köpa ett frukträd till en familj i Kambodja eller köpa en skolbänk till skolbarn i Uganda. Och mycket mer.
Barnmissionen - ge bort en get eller bli fadder. Du kan också skänka en gåva som går till organisationen.
Barncanerfonden - ge bort vackra smycken, gosenallar eller köp julkort med mera. Du kan också skänka pengar till organisationen. Missa inte heller http://www.facebook.com/givehope, där kan du skicka tårtor till nära och kära. Och mycket mer.
Majblomman - ge bort majblommor/pins, affischer och vykort eller böcker via Majblommans hemsida.  
Rädda Barnen - ge bort något fint från designshoppen, tänd en stjärna för barn i utsatta situationer, skänk pengar till organisationen och mycket mer.
Röda Korset - ge bort en gåva till Röda Korset eller bli medlem i organisationen med mera.
Min stora dag - ge bort biobiljetter till ett sjukt barn och en vän, köp fina smycken eller skänk pengar till organisationen. Och mycket mer.
FN.se - ge bort en snygg tröja eller en väska, ge något ett gåvobevis för en röjd mina eller en FN flagga. Och mycket mycket mer.
Djurskyddet - ge något ett års medlemskap hos Djurskyddet, eller skänk pengar till organisationen.

Det finns säkert många fler organisationer som gör bra saker för fina ändamål. Men dessa var de jag kom på på rak arm. Hoppas det inspirierar dig till att köpa något mer än bara "jag vill ha"-saker i julklapp. Om någon skulle tända en stjärna för barn i utsatta situationer i mitt namn i jul skulle det vara värt mer än alla materiella saker. Och jag brukar själv också köpa likande julklappar till nära och kära. I år har dessa gåvor gått i cancerns tecken. För min fina pappa ♥ #fuckcancer! Andra år har jag gett bort vaccin eller en get. Och jag har även fått dessa gåvor. Och det betyder så mycket! Att vara osjälvisk är bra för själen tror jag.



Kommentarer
Postat av: Therese Karlstadjul

Jag älskar sådana julklappar och har gett det några gånger. Det blir nog något sådant i år igen, det känns bra.

Sv: Ja, rocky road är extremt lätt och det gillar jag. Man behöver inte krångla till det! :) Åh en egen ponny?? Vilken tjejdröm för de flesta! Och ja, de är så ståtliga, vackra djur. Har varit allergisk hela livet, fram tills nyss, så det är gött att allergin har försvunnit. :)

2011-12-11 @ 20:18:00
URL: http://karlstadsjul.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0