underbara köttbullar ♥

Jag gör mina underbart goda köttbullar med inspiration från lite överallt. Och de blir fantastiskt goda. Efter min underbara pappas fina köttbullar har jag tagit till mig tipset att istället för att köpa vanlig blandfärs, köpa och blanda själv 70/30 nötfärs och fläskfärs. Från många olika tar jag inspirationen att använda kolsyrat vatten till skorpmjölet och såhär i juletid byter jag ut den mot julmust efter inspiration av Pernilla Wahlgren. Med inspiration av mig själv (efter en massa provlagningar) steker jag löken försiktigt så den mjuknar innan jag har i den i smeten. Med inspiration av julen kryddar jag med kanel och finmalen nejlika vid jul. Jag har alltid i rikligt med svartpeppar och salt. Annars gör jag nog enligt recept (om man kan säga att det finns ett standardrecept för köttbullar - alla gör ju efter sin egen smak?) med undantag för att jag ofta byter matlagningsgrädde mot vispgrädde. Det blir en fylligare köttbulle som mättar något bättre tycker jag. Vilket är ganska självklart med tanke på fettprocenten.
Ja det var väl ungefär det jag hade att säga om mina goda köttbullar. Här kommer några bilder för inspiration från förra gången jag gjorde dessa godingar :)


Alla ingredenser - då kör vi igång


Skorpmjöl/ströbröd och julmust blandas


Lök steks mjuk


Köttfärs, kryddor, ägg och grädde blandas


Sen blandas den mjuka löken och skorpmjöl/strödbröd+julmustblandningen i smeten


Mellanstora köttbullar rullas och läggs på plåtar med bakplåtspapper


In i ugnen på 225 grader i ungefär 12 minuter (det brukar bli lagom i min ugn)


Färdiga! Och jättegoda! De översta kommer direkt från ugnen, de nedersta har jag stekt på i stekpannan en stund för att ge dem lite mer stekyta.
Mums :)

Hoppas ni får lite inspiration att göra egna köttbullar till jul nu. Det är flera av er som skrivit att ni helst köper färdiga köttbullar - och det är ju helt okej det med. Men mina favoriter är trots allt mina egna. Ha en fin kväll!


Kommentarer
Postat av: Tomten

Har du sett Postens julkortskampanj på webben? Fota levande grisar och tomtar, direktsända från en lada i Småland, och skicka som riktiga julkort hem till alla kompisar. Massa härlig julstämning! Spana in sajten här: http://www.julkortifarten.se

2011-12-07 @ 15:56:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0