hej snäla tåmten ♥

Här har ni en julälskare som är så förväntansfull inför lördag att hon inte ens kan sova... Ganska störande men nu skriver jag ett litet inlägg här och ser om sömnen kommer efter det.
Fick lite inspiration av Tess som tog upp barns önskelistor och brev till Tomten. Och vad är väl gulligare än just detta i juletid? Inte mycket skulle jag vilja påstå :)

Varje år skickar tusentals och åter tusentals barn sin önskelista till Tomten. Många skriver bara just det som de önskar sig men andra skriver även brev eller ställer frågor. Att det var många barn som skickade brev hade jag en liten föraning om men det var först när jag läste här vilka enorma siffror dessa brev faktiskt kan mätas till som jag insåg HUR många barn det är. 100 000 brev ungefär varje år... Många brev till Tomten med andra ord. I boken "Barnens brev till Tomten" kan man läsa om de brev som skickas till Tomteboda och det berättas om flera specifika önskningar, om frågor kring tomtens existens och kartor som förklarar att man flyttat men att tomten ändå ska hitta hem till dem. Till exempel var det en pojke som önskade sig en enkel resa till Indonesien men om det inte gick ville han ha två sköldpaddor. Ett syskonpar önskade sig kaniner, men de ville själv välja ut vilka de ville ha. Fast Tomten fick gärna fixa burar och andra tillbehör. Vissa barn skickar med sina nappar som de slutat använda, andra målar kartor eller skriver förklaringar till var de kommer befinna sig på julafton om de till exempel ska till mormor istället för att vara hemma. Andra vill bjuda hem tomten på middag "Hej Tomten. Jag tror att du är magisk. Jag tror att du kan komma hem till oss och äta middag" skriver en kille som heter Oliver. Någon tycker att Tomten verkar lite tjock och borde banta. Men att han finns på riktigt är det många som instämmer i.


Lånade bilden från aftonbladet.se

Och hur charmigt är inte det här? Helt underbart tycker jag. Undra när man slutade tro på Tomten? Hela grejen är fantastisk, så egentligen är det lite synd att man inte tror längre. Fast och andra sidan hade man inte uppskattat dessa historier om man fortfarande trott.

Men vad önskar sig barn då? Enligt postguiden.se så är det som följer:
(Siffran inom parantes är förra årets placering)
  1. TV- och dataspel (1)
  2. Husdjur (5)
  3. Leksaksfordon (3)
  4. Lego (2)
  5. Dockor (7)
  6. Kläder (4)
  7. Mobiltelefon (ny på topplistan)
  8. Dator (ny på topplistan)
  9. Gosedjur (6)
  10. Filmer (8)
Och vet var väl inget direkt oväntat där va? :) Sånt som barn vill ha mest antar jag. Men jag tror också att det varierar väldigt mycket beroende på åldern. Jag tror att oddsen för att den 11 åring ska få en mobiltelefon är större än att en femåring får en. Fast det är klart, även en femåring kanske drömmer om en ny iPhone eftersom mamma och pappa har en? Och det är bra att man får önska och drömma helt fritt :)

Nu kallar sängen för ett nytt försök att somna. Dricker ett glas varm mjölk med kanel och hoppas på det bästa. Hoppas ni sover bättre än mig inatt! Ta hand om er :)





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0